ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ႀကီး ေအာက္မွ အံ႔မခန္း ဆံေတာ္တြင္း
- ထူးျခား (၉) ဌာေန ေရႊတိဂံုေျမ
ဆံေတာ္ႀကိဳေစတီ၊ အလံျပေစတီ ( ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ႀကီးႏွင့္ အနီးဆံုး ကုန္းျမင့္ေပၚတြင္ တည္ထားသည့္ အလံျပ ဘုရားသည္ သမိုင္းေနာက္ခံအရ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ႀကီးႏွင့္ တူညီသကဲ့သို႕ သက္တမ္းအရလည္း ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ႀကီးႏွင့္ တူညီေနသည့္ အလံျပေစတီ )
ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္
ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ျမတ္ သမိုင္း
ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ႀကီး ေအာက္မွ အံ႔မခန္း ဆံေတာ္တြင္း
ကၽြႏ္ုပ္ (က်ီးမႏိုးတင္ဝင္း) ႏွင့္ ကၽြႏ္ုပ္မိတ္ေဆြႀကီး ဦးေရႊသိန္းတို႔သည္
ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ႀကီးႏွင့္ ခပ္လွမ္းလွမ္းတြင္ရွိေသာ လမ္းေဘးလက္
ဖက္ရည္ဆိုင္ေလးတဆို္
စျမည္ေျပာရင္း ဦးေရႊသိန္း-က “ေရႊတိဂံုဘုရားႀကီးေအာက္တည့္တည္
လိုဏ္ဂူႀကီး အႀကီးႀကီးနဲ႔ ေရေတြရွိတယ္။ အဲဒီေရေတြက ပင္လယ္ေရ
အတက္အက်နဲ႔ ဆက္ေနတယ္။ ေရျပင္ေပၚမွာလဲ ဌာပနာေတြတင္ထားတဲ့
ကရဝိက္ေရႊေလွ ရွိတယ္ဗ်”ဟု ေျပာ၏။
(က်ီး)...ဟုတ္ပါ့မလား ဆရာရယ္.. မယံုႏိုင္စရာဘဲ။ မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႔ ေတြ႔သူ
ရွိလို႔လား၊ ဒီအေၾကာင္းက ဒ႑ာရီလိုလို
ပံုျပင္လိုလို ေျပာေနၾကတာမဟုတ္လား။
ဦးေရႊသိန္းက-ပံုျပင္လဲ မဟုတ္ဘူး၊ ဒ႑ာရီလည္း
မဟုတ္ဘူး၊ တကယ့္ကုိ မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႔ ေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္-ဆိုတဲ့ အေထာက္အထား
ခိုင္ခိုင္လံုလံုနဲ႔ျပရင္
ယံုမွာလား-ဟု ေျပာ၏။
က်ီး...“သက္ေသအေထာက္အထားနဲ႔ျ ပရင္ ယံုတာေပါ့ ဆရာ၊ ဘယ္ေလာက္ခိုင္မာတဲ့ သက္ေသအေထာက္အထားလဲ”ဟု အေလာတႀကီး ေမးလိုက္၏။
ကိုက်ီးမႏိုးကေတာ့ ရဲအရာရွိပီပီ ခိုင္မာတဲ့
သက္ေသအေထာက္အထားေတြ ဘာေတြနဲ႔ အတိအက်ေမးေနျပန္ျပီ၊ ဒီလိုဗ်...ကၽြန္ေတာ့္မွာ
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀-နီးပါးက
က်ီး...“သက္ေသအေထာက္အထားနဲ႔ျ
ေၾကးမံုသတင္းစာ တေစာင္ရွိတယ္။
အဲဒီသတင္းစာထဲမွာ ေရႊတိဂံုဘုရားေအာက္က
လိုဏ္ဂူထဲေရာက္ျပီး လိုဏ္ဂူထဲက
ေရေပၚမွာ ဆံေတာ္ေတြ ဌာပနာထားတဲ့ ေရႊေလွႀကီးကို မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႔
ေတြ႔ခဲ့ရသူ လူအေၾကာင္း ဓာတ္ပံုအေထာက္အထားေတြနဲ႔ ပါတယ္ဗ်။
ဟင္-ဟုတ္လား
ဟုတ္တယ္ဆရာေရ...ေနာက္ေန႔က် အဲဒီသတင္းစာကို ယူလာျပမယ္၊
ဤသို႔ျဖင့္ ကၽြႏ္ုပ္၏မိတ္ေဆြႀကီး ဦးေရႊသိန္းသည္
ေနာက္တေန႔တြင္ လြန္စြာမွ
ေဟာင္းႏြမ္းေနျပီး လြန္စြာမွ
ေဆြးျမည့္ေနျပီျဖစ္ေသာ ေၾကးမံုသတင္းစာတေစာင္အား
ေပး၍ ကၽြႏ္ုပ္လည္း
ခ်က္ခ်င္းပင္ သတင္းစာအားယူ၍ ၾကည့္လိုက္ရာ---
(၁၃၂၉)ခု တေပါင္းလဆန္း ၁၅-ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔၊ (13.3.68)၊ (၁၃၄၂)ခု ရက္စြဲမ်ား
ေရးထားေသာေၾကးမံုသတင္းစာအား ေခါင္းစီးဒီဇိုင္းအနီေရာင္ျဖင့္ ေတြ႔လိုက္ရ၏။
(မွတ္ခ်က္။ ။
သတင္းစာေပၚရွိ ရက္စြဲမ်ားမွာ မူရင္းသတ္ပံုအတိုင္းကူးယူေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္၏)
သတင္းစာ၏ မ်က္ႏွာဖံုးစာမ်က္ႏွာတြင္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ႀကီး၏ ဓာတ္ပံုႏွင့္အတူ-
ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ႀကီးေအာက္မွ အံ႔မခန္း ဆံေတာ္တြင္း
ဗိသုကာလက္ရာမ်ား
ရင္သပ္ရႈေမာဖြယ္ ဆန္းၾကယ္လွ၊ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ ၆၀-ေက်ာ္က
ဝင္ေရာက္ခဲ့ဖူးသူက
ေဂါပက အဖြဲ႔သို႔တင္ျပျခင္း...ဟူေသာ စာသားမ်ားကို
ေတြ႔လိုက္ရ၏။ သတင္းႏွင့္အတူ ဌာပနာတိုက္အတြင္းသို႔ ဆင္းလာခဲ့ဖူးသူ၏
ဓာတ္ပံုကိုလည္း ေဖာ္ျပထားသည္ကို
ေတြ႔လိုက္ရျပန္၏။
ထိုသတင္းအား ဖတ္ျပီး လြန္စြာမွ အံ႔ၾသသြားကာ
ဤအေၾကာင္းအရာအား
မသိရွိေသးသူမ်ား၊ ဗဟုသုတ ရွာေဖြလိုသူမ်ားအား
သိေစလိုေသာေစတနာျဖင့္
သတင္းအား မိတၱဴကူးယူျခင္း၊ ဓာတ္ပံုမ်ားအား မိတၱဴ
ကူးယူျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္လ်က္ သတင္းစာထဲတြင္ ေတြ႔ရသည့္
စာလံုးေပါင္းသတ္ပံုမ်ားအတိုင္း တလံုးမ
က်န္ေအာင္ ဂရုစိုက္ျပီး စနစ္တက်ကူးယူ၍
မဂၢဇင္းတိုက္သို႔ မေႏွးအျမန္
ေရးပို႔လိုက္ရေပသတည္း။
ရန္ကုန္၊ မတ္လ (၁၂) ---
ေလးဆူဓာတ္ပံု
ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး၏ေအာက္ ေပ ၆၀-ခန္႔တြင္ ဆံေတာ္တြင္း
ဌာပနာတိုက္ႀကီး ရွိသည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ဆံေတာ္ျမတ္မ်ားသည္
ကရဝိက္ေရႊေလွေပၚတြင္ ကိန္းဝပ္လ်က္ရွိသည္။ ဆံေတာ္တို႔ ကိန္းဝပ္ရာ
ဌာပနာတိုက္သည္ ဗိသုကာလက္ရာ
အားျဖင့္ အံ႔မခန္း ဆန္းၾကယ္လွသည္ဟု
ဆံေတာ္ဌာပနာတိုက္သို႔ ဝင္ေရာက္ခဲ့ဖူး
သည္ဆိုသူ အာေမးနီးယားလူမ်ိဳး မစၥတာဒီ
အက္စအပရေမ (၇၃)ႏွစ္က ယေန႔
ေၾကးမံုႏွင့္ေတြ႔ဆံုရာတြင္ ေျပာျပလိုက္သည္။
ႏွစ္ ၆၀-ေက်ာ္---
မစၥတာအပရေမသည္
လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀-ေက်ာ္ (၁၉၀၄)ခုႏွစ္က
ဆံေတာ္ကိန္းဝပ္ရာ
ဌာပနာတိုက္ အတြင္းသို႔ ဆင္းသက္ၾကည့္ရႈဖူးျခင္းျဖစ္
သည္ ဟု ဆို၏။
ေဂါပက---
မစၥတာအပရေမက
ေရႊတိဂံုေစတီ ဌာပနာတိုက္ တည္ေဆာက္ထားပံုကို ပံုစံဆြဲကာ
ေရႊတိဂံုေဂါပကအဖြဲ႔သို႔ တင္ျပထားရာ ေဂါပကအဖြဲ႔ဝင္မ်ားကလည္း မစၥတာအပရေမကို
ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းျပီး ထိုေနရာကို လိုက္လံျပသေစသည္။
ဌာပနာတိုက္လိုဏ္ဂူမွာ ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ေတာ္ တနဂၤေႏြေထာင့္ရွိ ဆုေတာင္းျပည့္
ဌာပနာတိုက္လိုဏ္ဂူမွာ ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ေတာ္ တနဂၤေႏြေထာင့္ရွိ ဆုေတာင္းျပည့္
ဘုရားနဲ႔ ဆုေတာင္းျပည့္ တန္ေဆာင္းေနရာတြင္
ရွိသည္ဆိုေသာ္လည္း
ေနာက္တိုးတန္ေဆာင္းႏွင့္ ဘုရားမ်ား ထပ္မံမြမ္းမံျပင္ဆင္
ထားမႈေၾကာင့္
အတိအက် ျပသႏိုင္ျခင္းမရွိဘဲ ဆုေတာင္းျပည့္ေစတီ၏
လိုဏ္ဂူေအာက္တြင္ရွိမည္ဟုသာ ခန္႔မွန္းညႊန္ျပသြားႏိုင္သည္ဆို ၏။
ေသာ့ခတ္---
အထူးအဆန္း
ျမင္ေတြ႔လိုသူမ်ား၊ မသမာသူမ်ား ေႏွာင့္ယွက္ႏိုင္ျခင္းမရွိေစရန္
ဆုေတာင္းျပည့္ ေစတီ လိုဏ္ဝကို ေဂါပကအဖြဲ႔က သံတံခါးပိတ္ ေသာ့ခတ္ထား
လိုက္ျပီး
မစၥတာအပရေမ၏ တင္ျပခ်က္မ်ားကို
ေလ့လာစူးစမ္းလ်က္ ရွိ္သည္ဟု သိရသည္။
ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္---
မစၥတာအပရေမကို
ယေန႔ေၾကးမံုက ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းရာတြင္ (၁၉၀၄)ခုႏွစ္၊ မိမိအသက္
ခုနစ္ႏွစ္သားအရြယ္တြင္ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူ ဘေမႊး၊ ဘႏွစ္၊ ဘေအး၊ ေမာင္ခ်စ္
ဆိုသူတို႔ႏွင့္အတူ ေရႊတိဂံုဘုရားသို႔ သြားေရာက္ခဲ့ၾကပါသည္။
ရေသ့ႀကီး---
ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ေတာ္၏
အေရွ႔ေျမာက္ေထာင့္ (တနဂၤေႏြေထာင့္) ရွိ ဌာပနာတိုက္အဝသို႔
ေရာက္ေသာအခါ
ရေသ့ႀကီးတပါးကိုေတြ႔၍ ခ်ဥ္းကပ္ေတာင္းပန္ျပီး ဌာပနာတိုက္ထဲသို႔
ဆင္းခဲ့ၾကပါသည္။
ေယာဂီေတြ႔---
ရေသ့ႀကီး၏
ခြင့္ျပဳခ်က္အရ ဌာပနာတိုက္ထဲသို႔ ဆင္းသြားရာတြင္ လမ္းတေလွ်ာက္လံုး
ေယာဂီဝတ္ႏွင့္ နီဝါေရာင္ဝတ္ပုဂၢိဳလ္ (၇)ဦးကို (၈)ေပ, (၉)ေပျခား တေယာက္က်စီ
ေတြ႔ရပါသည္။
(၃၆)ခန္း---
ဌာပနာတိုက္ေအာက္ပိုင္းတြင္
ေလွကားထစ္မ်ား ထပ္မံေတြ႔ရပါသည္။ ပတ္ပတ္လည္၌
အခန္း (၃၆)ခန္းဖြဲ႔လ်က္
အုတ္မ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားပါသည္။ အလယ္တိုင္မရွိဘဲ
ခံ႔ညားစြာ
အခိုင္အမာတည္ေဆာက္ထားသည္။
ေရတြင္း---
အခန္း
၃၆-ခန္း၏ အလယ္ဗဟိုတြင္ (၁၀)ေပပတ္လည္ခန္႔ရွိ ေရတြင္းတတြင္း ရွိပါသည္။
ထိုေရတြင္းသည္ ပင္လယ္ေရအတက္အက်အလိုက္ ေရအနိမ့္အျမင့္ ျဖစ္ေပၚပါသည္။
ကရဝိက္ေလွ---
ထိုေရတြင္းထဲ၌
အလ်ား ၆-ေပခြဲခန္႔ရွိ ေက်ာက္မ်က္ရတနာမ်ားျဖင့္ စီျခယ္ထားေသာ
ကရဝိက္ေလွတစင္းကို ေတြ႔ရပါသည္။ ထိုေလွသည္ ဒီေရအတက္အက်အလိုက္
ေရတြင္းထဲ၌
အနိမ့္အျမင့္ လႈပ္ရွားေနပါသည္။ ထိုေလွသည္ ထိုေခတ္ကာလ၌ တန္ဖိုးအရပင္
ေလးသိန္းထက္မနည္း တန္မည္ဟု ခန္႔မွန္းရေၾကာင္း လူႀကီးသူမမ်ား
ေျပာၾကားခဲ့သည္ကို ၾကားခဲ့ရပါသည္။ ထိုကရဝိက္ေရႊေလွေပၚတြင္ ဆံေတာ္မ်ားဟု
ယူဆရေသာ ဌာပနာမ်ား ကိန္းဝပ္လ်က္ရွိသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
သို႔ေသာ္
ပဝါလႊမ္းထား၍ ဆံေတာ္ဟု အတိအက်မေျပာႏိုင္ပါ။
လင္းထိန္---
ဌာပနာတိုက္၏
ထူးျခားခ်က္မွာ တခန္းလံုးလင္းေနျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
တခုေသာအလင္းေရာင္သည္
ခ်ိန္ခါမေရြး ေရႊေလွေပၚသို႔ ထိုးစိုက္
က်ေရာက္ေနျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤမွ် ထုထည္ႀကီးမားေသာ ေစတီအေဆာက္အအံုႀကီးကိုပင္ ပင္မအလယ္တိုင္မပါ၊
ဤမွ် ထုထည္ႀကီးမားေသာ ေစတီအေဆာက္အအံုႀကီးကိုပင္ ပင္မအလယ္တိုင္မပါ၊
သံရက္မ, မရွိဘဲ ေက်ာက္တံုးေက်ာက္ခဲမ်ားျဖင့္သာ
တည္ေဆာက္ျပီး ပင္လယ္ေရ
ဝင္ေပါက္ ထြက္ေပါက္ႏွင့္ အလင္းေရာင္ယူထားပံုမွာ
ေရွးဗိသုကာမ်ား၏
ေျပာင္ေျမာက္ေသာ အံ႔မခန္းလက္ရာျဖစ္ပါသည္။
သုေတသန---
ထိမွ်
ခမ္းနားဆန္းၾကယ္ေသာ ဌာပနာတိုက္ကို မိမိကိုယ္ေတြ႔ ျမင္ခဲ့ရျခင္းေၾကာင့္
ေႏွာင္းလူမ်ား သုေတသနျပဳႏိုင္ေစရန္ မေသမီ ေဖာ္ထုတ္ေျပာၾကားလိုေသာဆႏၵ
ေပၚခဲ့ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဂါပကအဖြဲ႔ကို တင္ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္ဟု
ေျပာျပလိုက္သည္။
ဇာတိ---
မစၥတာဒီအက္စ္
အပရေမသည္ လြစၥလမ္း (ယခု ဆိပ္ကမ္းသာလမ္း)အမွတ္
၂၅-တြင္ (၁၈၉၅)ခုႏွစ္တြင္
ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ မိဘမ်ားမွာ မစၥတာအက္စ္ အပရေမ
ႏွင့္ မစၥက္ရိုစ္လူကပ္စ္
တို႔ျဖစ္သည္။
မိသားစု---
မက္သဒစ္ေက်ာင္းတြင္
ပညာသင္ၾကားခဲ့ျပီး (၁၉၁၃)ခုႏွစ္တြင္ ဘာလ္သာ
ဇာကုမၸဏီသို႔ ဝင္ေရာက္
အလုပ္လုပ္ခဲ့သည္။ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီး ေဒၚသိန္းေရႊ
ဆိုသူႏွင့္အိမ္ေထာင္က်ျပီး
သားသမီးငါးေယာက္ ထြန္းကားသည္။
ပန္းခ်ီဆြဲ---
ယခုအခါ
သားသမီး ေျမးမ်ားႏွင့္အတူ နတ္စင္၊ ေဘာက္ေထာ္၊ (ဇ)ရပ္ကြက္၊
အမွတ္(၁၆၈)(ဃ)တြင္ ေနထိုင္လ်က္ရွိသည္။ အားလပ္ခ်ိန္တြင္ ေရႊတိဂံုဌာပ
နာတိုက္
အေနအထားပံုကို ပန္းခ်ီေရးဆြဲလ်က္ရွိသည္ဟု သိရ၏။
က်ီးမႏိုးတင္ဝင္း (ေပါင္းတည္) (ဂမၻီရ ၂၀၀၇-၁၂)
က်ီးမႏိုးတင္ဝင္း (ေပါင္းတည္) (ဂမၻီရ ၂၀၀၇-၁၂)
Article source: http://www.mawluu.com/2011/10/
Images source: https://www.facebook.com/
Credit: http://www.facebook.com/sawlwi
---- ေနာက္တစ္ပုဒ္ ---
ထူးျခား (၉) ဌာေန
ေရႊတိဂံုေျမ
ကမၻာသစ္သူငယ္ခ်င္းတို႔ေရ ..
ဒီဘေလာ့ကေတာ့ သူငယ္ခ်င္းတို႔သိျပီးသားလည္းျ ဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္ ။
ကမၻာသစ္သူငယ္ခ်င္းတို႔ေရ ..
ဒီဘေလာ့ကေတာ့ သူငယ္ခ်င္းတို႔သိျပီးသားလည္းျ
ေသခ်ာမသိေသးတာလည္းျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ မယ္။ အားလံုးအတြက္ရည္ရြယ္ျပီး
ကိုယ္ဖတ္ထားတာေလးကို ျပန္လည္ေ၀ငွေပးလိုက္တာပါ။ ကၽြန္မေလ
ဗဟုသုတနည္းတာပဲလားေတာ့မသိပါဘူး။ ငယ္ငယ္ေလးကတည္းကေတာ့
ေရႊတိဂံုဘုရားမွာ အံဖြယ္ေနရာ
(၉)မ်ိဳးရွိမွန္းပဲသိတယ္။ ဘယ္ေနရာမွာလဲ။
ဘယ္ဘုရားဘယ္မုဒ္ေတြမွန္းလည္းမသိ ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ လြန္ခဲ့တဲ့ လအနည္းက
ေရႊတိဂံုဘုရားသမိုင္းစာအုပ္ ကို ကၽြန္မသူငယ္ခ်င္းတစ္
ေယာက္ကလက္ေ ဆာင္ေပးလို႔ ဖတ္ၾကည့္ျပီးမွာ
အံဖြယ္(၉)ေနရာနဲ႔
ထူးျခားတာေတြကို တိတိက်က်သိခဲ့ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္
ကမၻာသစ္
သူငယ္ခ်င္းမ်ားလည္းသိေ စခ်င္တာေၾကာင့္ ဒီဘေလာ့ေလးကို
တင္ေပးလုိက္တာပါ။
ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ကုန္းေတာ္ေပၚတြ င္ ေရႊတိဂံုဘုရားၾကီးမွလြဲလွ်င္
သူ႔ေထာင့္ႏွင့္သူ မြန္ဘုရင္မ်ား၊ ျမန္မာမင္းမ်ား၊ မွဴးမတ္စစ္ေသနာပတိမ်ား၊
ထြက္ရပ္လမ္း
ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ကုန္းေတာ္ေပၚတြ
အားထုတ္ေသာ ဘုိးဘိုးေအာင္၊ ဓမၼေစတီႏွင့္ တကြ ဘားမဲ့ဆရာေတာ္၊ ရွင္မထီး၊
ရွင္အဇၹေဂါဏ စေသာ ပုဂၢိဳလ္အေက်ာ္အေမာ္မ်ား တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့သည့္ ဘုရားမ်ားစြာ
ရွိေနေပသည္။
ေလာကီပညာ ထြက္ရပ္လမ္းဂိုဏ္းကို ေလ့လာလိုက္စားအားထုတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႕သည္ ေရႊတိဂံုဘုရားကုန္းေတာ္ေပၚရွိ ထူးျခားေသာ ၉-ဌနသို႔ လွည့္ျပီး ပူေဇာ္အားထုတ္ေလ့ရွိၾကသည္။ ထိုထူးျခားေသာ ၉-ဌာနကို မန္လည္ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးႏွင့္တကြ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ ဆရာေတာ္မ်ားလည္း လွည့္လည္ရွိခိုးပူေဇာ္ေလ့ရွိတက္ ၾကေလသည္။
ထိုထူးျခားေသာ ၉-ဌာနမွာ ........
(၁) တ၀ဂူ ဆုေတာင္းျပည့္ဘုရား (သို႕) ပတၱျမားမ်က္ရွင္ဘုရား
ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ အထက္ပစၥယံ အေ၇ွ႔ ဘက္တည့္တည့္တြင္ တည္ရွိသည္။ ထိုတ၀ဂူဘုရားသို႔ အမ်ိဳးသားမ်ားသာလွ်င္ တက္ေရာက္ဖူးေျမာ္ခြင့္ရျပီး၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ား မဖူးေျမာ္ႏိုင္ေသာ ဘုရားဟုလညး္ ဆိုလွ်င္ မွားမည္မဟုတ္ေပ။ တ၀ဂူ ပတၱျမားမ်က္ရွင္ဘုရားဟုလည္းေ ခၚတြင္ေလသည္။ဆုေတာင္းျပည့္
တ၀ဂူုဘုရားသည္ အလြန္တန္ခိုးၾကီးသည့္အတြက္ ဆုေတာင္းျပည့္သည္ဟု အလြန္ယံုၾကည္ၾကသည္။
ေရွးအခါက မင္းညီမင္းသားမ်ားသည္ တ၀ဂူ ဆုေတာင္းျပည့္ ဘုရားကို
တက္ျပီးဆုေတာင္းဆုယူျပဳလုပ္ ၾကသည္။ သစၥာအဓိဌာန္ျပဳလုပ္ၾကသည္။
ျပဳလုပ္သည့္အတိုင္း ေအာင္ျမင္ၾကသည္။ အခ်င္းခ်င္းသတ္ျဖတ္ျပီး
နန္းရပ္ထီးျဖဴလုယူၾကသည္။ ထီးနန္းအုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ၾကသည္။ သို႕အတြက္
အခ်င္းခ်င္းမသတ္ ျဖတ္ေစရန္ ၾကီးစဥ္ငယ္လိုက္ မင္းလုပ္ေစရန္အတြက္ မင္းညီမင္းသားမ်ား
တ၀ဂူဆုေတာင္းျပည့္ဘုရား မဖူးေျမာ္ရဟု ဘုရင္မ်ားက
အမိန္႕စာခၽြန္ေတာ္ထုတ္ျပန္ခဲ့ရေ လသည္ ဟုမွတ္သားခဲ့ရဖူးပါသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ တ၀ဂူဘုရားကို လူတိုင္း အလြယ္တကူ မဖူးေျမာ္ႏိုင္ေစရန္
ဆုမေတာင္းႏိုင္ၾကေစရန္ တ၀ဂူဘုရားကို အထက္ပစၥယံ လူသူအေရာက္အေပါက္နည္း ေသာ
ေနရာတြင္လွ်ိဳ႔၀ွက္ တည္ထားကိုးကြယ္ၾကသည္ဟု ေျပာသမွတ္ျပဳၾကပါသည္။
(၂)
၀ိဇၹာေဇာ္ဂ်ီဘုရား
(၃) ဆုေတာင္းျပည့္ဘုရား
ေရႊတိဂံု ရင္ျပင္ေတာ္
ရာဟုေထာင့္ သံတန္ေဆာင္းၾကီး နံေဘးတြင္တည္ရွိတသည္။ အခ်ိဳ႔ က ဘားလးဘားဘုရားဟုေခၚ
ၾကသည္။ ရွင္ေစာပုေစတီဟုလည္းတြင္သည္။ ဘုရားအနီးတြင္ စကားစိမ္း၊ စကား၀ါစေသာ
စကားပင္ေလးပင္ရွိသည္။
(၄) ရွင္မထီးဘုရား
ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ေတာ္ တနဂၤေႏြေထာင့္ရွိ ေနာင္ေတာ္ၾကီး ဘုရားေျမာင္ဘက္ အာရံုခံတန္ေဆာင္း (ရွင္မထီးတန္ေဆာင္း) တြင္းရွိဘုရားျဖစ္သည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀-ခန္႔က ရွင္မထီးဆရာေတာ္ တည္သြားသည့္ဟုေျပာသည္။
(၅) ရွင္အဇၹေဂါဏဘုရား
ေရႊတိဂံုဘုရား ရင္ျပင္ေတာ္
တနဂၤေႏြေထာင့္ရွိ ေနာင္ေတာ္ၾကီး ဘုရား၏ ေတာင္ဘက္ အာရံုခံတန္ေဆာင္းတြင္း
ရုပ္ပြားေတာ္ျဖစ္သည္။ ရွင္အဇၹေဂါဏကား ဆိတ္မ်က္လံုးတစ္ဖက္၊ ႏြားမ်က္လံုးတစ္ဖက္
ရွိေသာ ကိုယ္ေတာ္ဟု ထင္ရွားသည္။ အဂၢိရပ္တန္ခိုးျဖင့္ ပုဂံေခတ္က ေရႊမိုး ေငြမိုး
ရြာေအာင္ေစာင္မခဲ့ေသာ ကိုယ္ေတာ္ဟုလညး္ ေ၇ွးေဟာင္းသမိုင္းစာေပတို႕တြင္ ဆို၏။
ဆရာေတာ္က ၄င္းတည္ခဲ့မွန္း လူမ်ားသိေစရန္ မ်က္လံုးေတာ္တစ္ဖက္က်ဥ္း၊
တစ္ဖက္က်ယ္ထုလုပ္သြားေၾကာင္းအဆု ိရွိသည္။ ထိုအာရံုခံတန္ေဆာင္း
ရာဟုေထာင့္ (၀ါ) အေနာက္ေျမာက္ေထာင့္ရွိ ရုပ္ပြါးေတာ္မွာ မ်က္လံုးေတာ္ တစ္ဖက္က်ဥ္း၊
တစ္ဖက္က်ယ္ အရြယ္ခ်င္းမတူေအာင္ျပဳလုပ္ထားေ လသည္။
(၆) ဆံေတာ္တြင္းရုပ္ပြားေတာ္
ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ေတာ္ ေျမာက္ဘက္တြင္ရွိေသာ ဆံေတာ္တြင္း တန္ေဆာင္းအတြင္းတြင္ တည္ရွိသည္။ ဆံေတာင္တြင္းတန္ေဆာင္းမွာ ဒဂံုခင္ခင္ေလး၏ ေကာင္းမႈျဖစ္ေသာ မဟာေဗာဓိေစတီ၏ အေနာက္ဘက္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္တြင္ တည္ရွိသည္။ ေရႊတိဂံုေစတီကို တည္စဥ္က ဆံေတာ္မ်ားေဆးေၾကာသည့္ တြင္းျဖစ္သည္ဟု မွတ္သားၾကေလသည္။
တန္ေဆာင္းတြင္းရုပ္ပြားေတာ္အေနာ က္တြင္
ယခင္ႏွစ္ေပါင္း (၅၀)ေက်ာ္က ဆံေတာ္တြင္းသို႕ဆင္းရာ ဥမင္လိုဏ္ေခါင္းရွိသည္ဟု
ေျပာစမွတ္ရွိသည္။ ဆံေတာ္တြင္းမွ ေရသည္ ဧရာ၀တီျမစ္ေရႏွင့္ တစ္ေၾကာတည္းျဖစ္သျဖင့္
ဒီေရအတက္အက်ရွိတိုင္း ဆံေတာ္တြင္းတြင္လညး္ အတက္အက်ရွိသည္ဟုဆိုၾကသည္။ ဆံေတာ္တြင္း
အုတ္ျပသာဒ္ကို ငံုျပီး ၁၈၇၉ ခုႏွစ္က တန္ေဆာင္း ေဆာက္လုပ္ခဲ့ေလသည္။
(၇) ဘိုးဘိုးေအာင္ဘုရား
ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ အေရွ႕မုခ္
အနီးရွိ ဘုိးဘိုးေအာင္တန္ေဆာင္းဘုရားပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုတန္ေဆာင္းအတြင္းရွိ
ရုပ္ပြားေတာ္ကို ဘုိးဘုိးေအာင္တည္ရစ္သည္ဟု ေျပာစမွတ္ရွိသည္။
ဘုိးဘိုးေအာင္တန္ေဆာင္းအေနာက္ ဘက္တြင္ ေက်ာခ်င္းကပ္လွ်က္ရွိသည္ကား
ဓမၼေစတီ၏ ေကာင္းမႈေတာင္ေစတီျဖစ္သည္။ ဓမၼေစတီဘုရားေရွ႕တြင္ ျခေသၤ့ႏွင့္
က်ားရုပ္ရွိသည္။
(၈) လက္ပက္လက္ဘုရား
ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္အေရွ႕မုခ္
အာရံုခံတန္ေဆာင္းအတြင္းတြင္ ရွိ၏။
ကကုသန္ရုပ္ပြားေတာ္ျဖစ္သည္။လို ဏ္အတြင္းရွိကကုသတ္ဘုရားရွင္
ရုပ္ပြားေတာ္၏ လက္ယာဘက္ လက္ေတာ္မွာ အျခားဘုရားမ်ား ထုစဥ္ကဲ့သို႕
လက္ေမွာက္ခံုမဟုတ္ဘဲ လက္ေတာ္ပက္လက္ထားျပီး ထုထားသျဖင့္
လက္ပက္လက္ဘုရားဟုေခၚေ၀ၚေလ့ရွိေ လသည္။
(၉) ျပဒါးရွင္ဘုရား
ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ေတာ္ အေရွ႕မုခ္ႏွင့္ အဂၤါေထာင့္အၾကားရွိေစတီတစ္ဆူ၏ ေတာင္ဘက္မုခ္အတြင္းရွိ ေၾကးဆင္းတုေတာ္ျဖစ္သည္။ အလြန္အခ်ိဳးအစားက်နေျပျပစ္လွသည္ ။ နဖူးေတာ္တြင္ မို႕ေမာက္ေနျပီး
ျပဒါးရွင္လံုးဌာပနာထားသည္ဟု ေျပာစမွတ္ရွိ၏။ ျပဒါးရွင္လံုးရွိသည္ မရွိသည္ကား
အေသအခ်ာ မသိရေသာ္လညး္ အဆိုပါေၾကးဆင္းတုေတာ္မွာ ေရႊတိဂံုကုန္းေတာ္ေပၚရွိ
ဆင္းတုေတာ္မ်ားအနက္ အလြန္ၾကည္ညိုဖြယ္ေကာင္းလွေသာ ဆင္းတုေတာ္ျဖစ္ေၾကာင္းကို ဖူး
ဖူးသူတိုင္း ၀န္ခံရေပသည္။
Articel source: http://kyauksegtu.grou.ps/ေလာကီပညာ ထြက္ရပ္လမ္းဂိုဏ္းကို ေလ့လာလိုက္စားအားထုတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႕သည္ ေရႊတိဂံုဘုရားကုန္းေတာ္ေပၚရွိ ထူးျခားေသာ ၉-ဌနသို႔ လွည့္ျပီး ပူေဇာ္အားထုတ္ေလ့ရွိၾကသည္။ ထိုထူးျခားေသာ ၉-ဌာနကို မန္လည္ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးႏွင့္တကြ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ ဆရာေတာ္မ်ားလည္း လွည့္လည္ရွိခိုးပူေဇာ္ေလ့ရွိတက္
ထိုထူးျခားေသာ ၉-ဌာနမွာ ........
(၁) တ၀ဂူ ဆုေတာင္းျပည့္ဘုရား (သို႕) ပတၱျမားမ်က္ရွင္ဘုရား
ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ အထက္ပစၥယံ အေ၇ွ႔ ဘက္တည့္တည့္တြင္ တည္ရွိသည္။ ထိုတ၀ဂူဘုရားသို႔ အမ်ိဳးသားမ်ားသာလွ်င္ တက္ေရာက္ဖူးေျမာ္ခြင့္ရျပီး၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ား မဖူးေျမာ္ႏိုင္ေသာ ဘုရားဟုလညး္ ဆိုလွ်င္ မွားမည္မဟုတ္ေပ။ တ၀ဂူ ပတၱျမားမ်က္ရွင္ဘုရားဟုလည္းေ
ေရႊတိဂံုကုန္းေတာ္ ရင္ျပင္ေတာ္
စေနေထာင့္တည့္တည့္တြင္ တည္ရွိသည္။ ေစတီငယ္ေပၚတြင္ ေဇာ္ဂ်ီရုပ္မ်ား ျပဳလုပ္ထား
သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ေလာကီပညာရပ္ အစီအမံျဖင့္ျပဳလုပ္ထားသည့္ ဘုရားဟု
သိရွိရေလသည္။
(၃) ဆုေတာင္းျပည့္ဘုရား
(၄) ရွင္မထီးဘုရား
ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ေတာ္ တနဂၤေႏြေထာင့္ရွိ ေနာင္ေတာ္ၾကီး ဘုရားေျမာင္ဘက္ အာရံုခံတန္ေဆာင္း (ရွင္မထီးတန္ေဆာင္း) တြင္းရွိဘုရားျဖစ္သည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀-ခန္႔က ရွင္မထီးဆရာေတာ္ တည္သြားသည့္ဟုေျပာသည္။
(၅) ရွင္အဇၹေဂါဏဘုရား
(၆) ဆံေတာ္တြင္းရုပ္ပြားေတာ္
ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ေတာ္ ေျမာက္ဘက္တြင္ရွိေသာ ဆံေတာ္တြင္း တန္ေဆာင္းအတြင္းတြင္ တည္ရွိသည္။ ဆံေတာင္တြင္းတန္ေဆာင္းမွာ ဒဂံုခင္ခင္ေလး၏ ေကာင္းမႈျဖစ္ေသာ မဟာေဗာဓိေစတီ၏ အေနာက္ဘက္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္တြင္ တည္ရွိသည္။ ေရႊတိဂံုေစတီကို တည္စဥ္က ဆံေတာ္မ်ားေဆးေၾကာသည့္ တြင္းျဖစ္သည္ဟု မွတ္သားၾကေလသည္။
တန္ေဆာင္းတြင္းရုပ္ပြားေတာ္အေနာ
(၇) ဘိုးဘိုးေအာင္ဘုရား
(၈) လက္ပက္လက္ဘုရား
(၉) ျပဒါးရွင္ဘုရား
ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ေတာ္ အေရွ႕မုခ္ႏွင့္ အဂၤါေထာင့္အၾကားရွိေစတီတစ္ဆူ၏ ေတာင္ဘက္မုခ္အတြင္းရွိ ေၾကးဆင္းတုေတာ္ျဖစ္သည္။ အလြန္အခ်ိဳးအစားက်နေျပျပစ္လွသည္
Image Source: http://wikimyanmar.co.cc/wiki/
---- ေနာက္တစ္ပုဒ္ ---
အလံျပေစတီ
From Myanmar Online Encyclopedia
အလံျပဘုရား
Contents |
ဆံေတာ္ႀကိဳေစတီ၊ အလံျပေစတီသမိုင္း
ေ႐ႊတိဂုံေစတီေတာ္၊ ဆံေတာ္အႀကိဳလမ္းတြင္ အမတ္သူရဲ ေကာင္း၊ ညီအစ္ကိုရွစ္ဦးတို႔မွ တစ္ဦးလွ်င္ ေစတီေတာ္ တစ္ဆူတည္ခဲ့သည္ဟု သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရ မွတ္သားရ၏။ ညီအမတ္သူရဲေကာင္းတည္ေသာ ေစတီအား က်ဳိက္ခေပါက္ ဆြတ္ (ေခၚ) က်ဳိက္ခေပါက္တြတ္ေစတီေတာ္ဟု ေခၚတြင္္ခဲ့၏။ မြန္ဘာသာအရ က်ဳိက္-ဘုရား၊ခေပါက္ = ခုႏွစ္ေထာင္၊ ဆြတ္ = ခုန္ႏိုင္သည္။ ဟု အဓိပၸါယ္သက္ေရာက္၏။
အဓိပၸါယ္က “ခုနစ္ေထာင္ခုန္ႏိုင္သည့္ အမတ္သူရဲေကာင္းေစတီ”ဟု သက္ေရာက္၏။ မူလက်ဳိက္ခေပါက္ဆြတ္ (ေခၚ) က်ဳိက္ခေပါက္တြတ္ေစတီ ျဖစ္သည္။
သိဖြယ္မွတ္ဖြယ္(၁)
အလံျပေစတီဟူသည့္ ဘြဲ႕အမည္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ သမိုင္းစဥ္အရ ဥကၠလာပမင္းႀကီးအမွဴးျပဳေသာ တဖုႆ+ ဘလ္ႅိက ကုန္သည္ညီေနာင္တို႔သည္ ဥကၠလာပဆိပ္ကမ္းရွိ
ဆံေတာ္ျမတ္မ်ား ကိန္း၀ပ္ရာ ရတနာမ႑ပ္ေတာ္ (ဗိုလ္တေထာင္ေစတီ တည္ရာ) မွ သိဂၤုတၱရကုန္းေတာ္တို႔ ဆံေတာ္ပင့္ရာ ဆံေတာ္ႀကိဳလမ္း၌ အလံျပကုန္းေတာ္ရွိခဲ့ဖူး၏။ ဆံေတာ္ပင့္ရာလမ္းအျဖစ္ ““ဗိုလ္တေထာင္ကုန္းျမင့္””၊ ““ဆူးေလကုန္းျမင့္””၊
သိမ္ႀကီးေစ်း က်ဳိက္မေရာ (က်ဳိက္မဲသံခ်ဳိ၊ က်ဳိက္ျမတ္သံခ်ဳိ) ကုန္းျမင့္၊ သိဂၤုတၱရ
ကုန္းေတာ္ ေတာင္ဘက္ရွိ တန္႔ေတာ္မူ ေစတီကုန္းျမင့္တို႔၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္၊
သစ္ပင္ ထိပ္ဖ်ား၌ သိဂၤုတၱရကုန္းေတာ္ရွိေၾကာင္း နတ္တို႔မွ အဆင့္ဆင့္ ၫႊန္ျပျခင္း၊
အလံျပျခင္း ကို အစြဲျပဳ၍ ““အလံျပကုန္း”” ဟုေခၚဆို ေၾကာင္း သမိုင္းေၾကာင္း
အမွတ္အသားရွိ၏။
၄င္းကုန္းျမင့္တြင္ တည္ရွိမည့္ ေစတီျဖစ္သျဖင့္ က်ဳိက္ခေပါက္ဆြတ္(ခ) အလံျပေစတီ ဟု ဘြဲ႕မည္ရခဲ့ေၾကာင္း အဆိုရွိ၏။ သမိုင္းဆိုင္ရာ အဆိုျပဳခ်က္အရ ဆံေတာ္ပင့္ရာလမ္းကို
နတ္တို႔ ၫႊန္ျပမႈ ““အလံျပဳ”” မႈေၾကာင့္ အလံျပေစတီ ဟု ဘြဲ႕မည္စတင္ခဲ့သည္ ဟု
မွတ္သားရ၏။ သို႔နယ္ပင္ ေနာက္ပိုင္း နယ္ခ်ဲ႕အဂၤလိပ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အား သိမ္းပိုက္ၿပီး ေဂၚရာစစ္သည္မ်ား စခန္းခ်သည္ကို အစြဲျပဳ၍ ေဂၚရာကုန္းျမင့္ဟုေခၚခဲ့ၿပီး
အလံျပကုန္း၌ တပ္စြဲထားစဥ္ အခ်က္ျပအလံမ်ား စိုက္ထူၿပီး ရန္ကုန္ျမစ္အတြင္းမွ ၀င္လာသည့္ စစ္သေဘၤာမ်ားအား အလံျပအခ်က္ေပးရာ ေနရာျဖစ္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤေနရာ၌တည္ရွိေသာ ေစတီေတာ္အား “အလံျပေစတီ”(Signal Pagoda) ဟုေခၚတြင္ခဲ့ေၾကာင္း။ တနည္း “အလံတင္ေစတီ” ဟုေခၚတြင္ေၾကာင္း အမွတ္အသားရွိခဲ့၏။
ေ႐ႊတိဂုံေစတီေတာ္ႀကီးတည္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းေစတီ တည္ရာမွ ေခၚတြင္ၾကသည့္ အလံျပေစတီ ဟူေသာ ဘြဲ႕အမည္ ႏွင့္ အဂၤလိပ္တို႔လက္ထက္ အလံတင္၊ အလံျပရာ အခ်က္ျပ ဌာနခ်ဳပ္ျဖစ္၍ အလံတင္ေစတီဟု ေခၚတြင္ခဲ့၏။ (ဘြဲ႕မည္မွာ တူညီပုံ ထူးျခားသည့္တိုက္ဆိုင္မႈ ဟုဆိုရမည္။) ထိုေစတီဘြဲ႕၏အမည္ကို အစြဲျပဳလ်က္ ေစတီေတာ္ အေရွ႕ဘက္ရွိ ေစတီကုန္းျမင့္ ႏွင့္ တိရစၦာန္ဥယ်ာဥ္အၾကားရွိ ဗဟန္းမွ ၿမိဳ႕တြင္းသို႔ ျဖတ္သန္းသြားသည့္ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္းအား အလံျပဘုရားလမ္း (Signal Pagoda Road) ဟုေခၚခဲ့ ျပန္၏။
သိဖြယ္မွတ္ဖြယ္(၂)
ေမွာ္ဘီဆရာသိန္းႀကီး၏ မွတ္တမ္း၌ -- ယခုေဂၚရာကုန္းလမ္းအား ေရွးက ဆံေတာ္ႀကိဳလမ္း ဟုေခၚ၏။
- ယခု အလံျပဘုရားအား ေရွးက ညီအမတ္ခေပါက္ဆြတ္ တည္္၍ ““က်ဳိက္ခေပါက္ဆြတ္ေစတီ”” ဟုေခၚခဲ့၏။
- ေနာင္ မင္း လက္၀ဲဘုရားတြင္ၿပီး အဂၤလိပ္မ်ား အလံတင္ရာ ကုန္းျမင့္တြင္တည္ရွိခဲ့၍ အလံတင္ဘုရား (ေခၚ) အလံျပဘုရား ဟုေခၚခဲ့၏။
သိဖြယ္မွတ္ဖြယ္ (၃)
ဆံေတာ္ႀကိဳေစတီ၊ အလံတင္ေစတီ၊ အလံျပေစတီ၊ က်ဳိက္ခေပါက္ေစတီ မင္းလက္၀ဲေစတီစသည္ျဖင့္ ဘြဲ႕အမည္ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိခဲ့သလို ထိုေစတီသည္ ေခတ္ကာလအေလွ်ာက္ အျခားဘြဲ႕အမည္မ်ားလည္း ရွိခဲ့ေသးေၾကာင္း သုေသသန ျပဳမွတ္ သားရ၏။ သကၠရာဇ္ ၁၁၈၆-ခုႏွစ္တြင္ အိႏ္ၵိယျပည္ ဘဂၤလား တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ (ဘရစ္ေဂးရီးယားမက္ကရိ) သည္ အလံျပေစတီ ရင္ျပင္ထက္၌ စစ္စခန္းျပဳကာ ေနထိုင္သြားေသာ ေၾကာင့္ ၄င္းဗိုလ္ခ်ဳပ္၏ အမည္ကို အစြဲျပဳ၍ (Brigadier Maccreagh's Pagoda) မက္ကရိဘုရား ဟု ေခၚတြင္ခဲ့ေသးသည္ ကို အဂၤလိပ္စစ္မွတ္တမ္းမ်ား၌ အလံျပေစတီေအာက္၌ မက္ကရိဘုရား ေရးထိုးလ်က္ ပုံႏွိပ္ထုတ္ေ၀သည္ကို မွတ္သားရ၏။ ထို႔အတူ ျမန္မာျပည္အား အဂၤလိပ္တို႔ သိမ္းပိုက္ၿပီး ၁၈၅၂- ခုႏွစ္၌ ဤေစတီေတာ္တည္ရာ ကုန္းျမင့္၌ အခ်က္ျပ အလံ မ်ား စိုက္ထူလ်က္ အခ်က္ျပဌာနခ်ဳပ္ဖြင့္ခဲ့ေၾကာင္း ၁၈၇၃-ခုႏွစ္၌ အလံျပေစတီ ထီးေတာ္ၿပိဳက်ခဲ့ေၾကာင္း ၁၉၃၉-ခုႏွစ္ ထုတ္ရန္ ကုန္ရာဇ၀င္သမိုင္း (အဂၤလိပ္ဘာသာက်မ္း)၌ ေတြ႕ရ၏။ အလံျပ ေစတီ၏ ထီးေတာ္တင္လွဴရက္မွာ ၁၈၇၃-ခုႏွစ္၊ ေမလ (၁၉)ရက္ ျဖစ္သည္။ဖူးေျမာ္ကန္ေတာ့ခြင့္ရၿပီ
ယခုအခ်ိန္တြင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္အားလံုး စစ္႐ံုးခ်ဳပ္ဝင္းအတြင္း ကုန္းျမင့္ေပၚတြင္တည္ထားေသာ သမုိင္းဝင္ဆံေတာ္ႀကိဳ အလံျပဘုရားကို ဖူးေျမာ္ကန္ေတာ့ခြင့္ ရေနပါၿပီ။ ေရႊတိဂံုဘုရားလမ္း အခ်က္ျပမွတ္တိုင္ အနီးရွိ စစ္႐ံုးဂိတ္တြင္ သမိုင္းဝင္
ဆံေတာ္ႀကိဳ အလံျပဘုရားသို႕ နံနက္ ၆ နာရီမွ ညေန ၆ နာရီအတြင္း မည္သူမဆုိ ဝင္ေရာက္ဖူးေျမာ္ ႏိုင္ပါသည္ဟူေသာ ဆုိင္းဘုတ္ စိုက္ထူထားပါသည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္ အခ်က္အခ်ာေနရာတြင္ ရွိေသာ္လည္း ႏွစ္ေပါင္းၾကာရွည္စြာ ဖူးခြင့္မရသည့္ သမိုင္းဝင္
ဆံေတာ္ႀကိဳ အလံျပဘုရားကို ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ဝင္ေရာက္ဖူးေျမာ္ႏိုင္ေၾကာင္း
ဖိတ္ေခၚေသာ ဆိုင္းဘုတ္ျဖစ္ပါသည္။
စစ္႐ံုးဝင္းအတြင္းသို႕ ဝင္သြားလွ်င္ လမ္းညႊန္ ဆိုင္းဘုတ္မ်ား စိုက္ထူထားသျဖင့္
ဘုရားကုန္းသို႕ အလြယ္တကူ သြားႏုိင္ပါသည္။ ေရႊျပားသကၤန္းမ်ား အသစ္တစ္ဖန္ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းထားသည့္ အလံျပ ဘုရားသည္ နံနက္ခင္း ေနေရာင္ျခည္ေအာက္တြင္
တဖိတ္ဖိတ္ ဝင္းလက္ေတာက္ပေနသည္ကို အားပါးတရ ဖူးခြင့္ရခဲ့ပါသည္။
အလံျပဘုရားသည္ ရင္ျပင္ေတာ္မွ ငွက္ေပ်ာဖူးအထိ ၈၂ ေပႏွင့္ လက္မဝက္ျမင့္ၿပီး
ရင္ျပင္ေတာ္မွ ထီးအထိ ၉၈ ေပ၊ ၄ လက္မျမင့္ပါသည္။ ဖိနပ္ေတာ္အက်ယ္ ၈၆ ေပ
ေပၚတြင္ ၅ေပ၊ ၂ လက္မျမင့္ေသာ ပန္းတင္ခံုခံကာ ပစၥယာသံုးဆင့္ႏွင့္ တည္ထားျခင္း
ျဖစ္သည္။ ၁၁ ေပ ၆ လက္မျမင့္ေသာ ေခါင္းေလာင္းပံုေပၚတြင္ ၁၆ ေပ ျမင့္ေသာ
ေဖာင္း ၁၃ ရစ္ခံထားသျဖင့္ ေစတီေတာ္ ၏ပံုရိပ္သည္ ပိုမိုသြယ္လ် ေၾကာ့ရွင္းသြား
သည္ဟု ထင္မိပါသည္။ မုခ္ဦးစႀကၤံလမ္း ေဘးႏွစ္ဘက္တြင္ ျခေသၤ့ႀကီး ႏွစ္ေကာင္ရွိ
သကဲ့သို႕ ရင္ျပင္ေတာ္ ဘုရားေထာင့္ သံုးခုတြင္လည္း ျခေသၤ့ႀကီး တစ္ေကာင္စီ
ရွိပါသည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ အလံျပဘုရားကို ျခေသ့ၤငါးေကာင္ရွိေသာ ဘုရားဟု ေ
ခၚႏိုင္ပါသည္။ ရံေစတီမွာ ေထာင့္ေလးေထာင့္တြင္ တစ္ဆူစီ ရွိသျဖင့္ စုစုေပါင္း
ေလးဆူဖူးခဲ့ရပါသည္။
သာသနာ သမိုင္းဝင္ ဆံေတာ္ႀကိဳဘုရားကို ကြၽန္ေတာ္တို႕အားလံုး အလံျပဘုရားဟု အလြယ္တကူ ေခၚေနေသာ္လည္း ဤေစတီေတာ္တြင္ ဘြဲ႕ေတာ္ခုနစ္ခု ရွိေၾကာင္း
သိရေသာအခါ အံ့ၾသမဆံုး ျဖစ္မိပါသည္။ ဤေစတီေတာ္တြင္ ဆံေတာ္ႀကိဳ၊ မင္းလက္ဝဲ၊ က်ဳိက္ခ ေပါက္ဆြတ္၊ မတ္ကရီ၊ ေဆးလ္၊ ေဂၚရာကုန္း၊ အလံျပ ဘုရား ဟူ၍ ဘြဲ႕ေတာ္ခုနစ္မ်ဳိးရွိေၾကာင္း ေက်ာက္စာ ဖတ္ရေသာအခါ အလြန္စိတ္ဝင္စားမိပါသည္။
ဘုရားဘြဲ႕ေတာ္ ခုနစ္မ်ဳိးအနက္ ဆံေတာ္ႀကိဳမွာ အေစာဆံုးဘြဲ႕ ေတာ္ျဖစ္ၿပီး အလံျပမွာေနာက္ ဆံုးဘြဲ႕ေတာ္ျဖစ္ေနပါ သည္။ ေဆးလ္ဟူေသာ ဘြဲ႕မွာ Sail ကို အသံထြက္
ထားျခင္းျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ က်ဳိက္ခေပါက္ဆြတ္မွာ မြန္ဘုရားဘဲြ႕ေတာ္ ျဖစ္သျဖင့္ မြန္လူမ်ဳိးမ်ားတည္ထား ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။ ေဂၚရာကုန္းမွာ အဂၤလိပ္
စစ္တပ္မ်ား တပ္စြဲထားစဥ္ ေဂၚရာစစ္သားမ်ား ရွိသျဖင့္ ေဂၚရာကုန္းဟု
ေခၚျခင္းျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ ထုိေက်ာက္စာတြင္ 'မဟာ သကၠရာဇ္ ၁ဝ၃ ခုႏွစ္တြင္
တဖုႆ ႏွင့္ ဘလႅိက ကုန္သည္ႏွစ္ဦးသည္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား၏ ဆံေတာ္
ရွစ္ဆူအား မဇၩိမေဒသမွ ဥကၠလာပ ၿမိဳ႕သို႕ပင့္ေဆာင္လာခဲ့ၿပီး ဤေနရာ တြင္
မင္းႏွင့္ ပရိသတ္မ်ား ႀကိဳဆို၍ စံေတာ္ႀကိဳ ေစတီအား တည္ထားကိုး ကြယ္ခဲ့သည္'
ဟု ေရးထိုးမွတ္တမ္း တင္ထားေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။
ဘုရားသမုိင္းကို ေလ့လာေသာအခါ သာသနာႏွစ္ ၁၅ဝ၊ ဘီစီ ၃၉၄ ခန္႕တြင္
ဒြတၱေဘာင္မင္းက ျပဳျပင္ မြမ္းမံခဲ့ၿပီး သာသနာႏွစ္ ၂၃၆၊ ဘီစီ ၃ဝ၄ ခန္႕တြင္
စူဠသီရိဓမၼာေသာက မင္း၊ သာသနာႏွစ္ ၉၃၆၊ ေအဒီ ၃၉၂ ခန္႕တြင္ သထံုဘုရင္
ဓမၼပါလမင္း၊ သာသနာႏွစ္ ၁၅၉၈၊ ေအဒီ ၁ဝ၅၄ ခန္႕တြင္ သထံုဘုရင္ မႏုဟာတို႕
ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ေၾကာင္း သိရပါသည္။ ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္ အထက္ ေပ ၁ဝဝ
ခန္႕အျမင့္တြင္ရွိေသာ အလံျပ ဘုရားသည္ သာသနာႏွစ္ ၁၈၉၂၊ ေကာဇာသ
ကၠရာဇ္ ၇၁ဝ တြင္ ပထမ အႀကိမ္ငလ်င္ဒဏ္ေၾကာင့္ ၿပဳိက်ခဲ့ၿပီး ေကာဇာ ၇၉၈၊
ေအဒီ ၁၄၃၆ တြင္ ဒုတိယအႀကိမ္ ငလ်င္ဒဏ္ေၾကာင့္ ၿပိဳက်ခဲ့ပါသည္။ ေကာဇာ
၉၂၆၊ ေအဒီ ၁၅၆၄ တြင္ တတိယအႀကိမ္ ငလ်င္ဒဏ္ေၾကာင့္ ၿပိဳက်ခဲ့ေၾကာင္းလည္း
မွတ္သားရပါသည္။ စတုတၴအႀကိမ္ ၿပိဳက်စဥ္ ျပန္လည္တည္ထားသူမွာ မင္း၊ မိဖုရား၊
အမတ္မ်ားမဟုတ္ဘဲ ဆင္ျဖဴရွင္မင္း၏ စစ္သူႀကီး မဟာစည္သူျဖစ္ေၾကာင္း သိရသျဖင့္ မွတ္သားထားမိပါသည္။
ယခင္ ၿဗိတိသွ် အစိုးရလက္ထက္ စစ္တပ္မ်ား ႐ံုးစိုက္စဥ္က ေဂၚရာကုန္းဟု
ေခၚခ့ဲသည့္ ထိုဘုရားကုန္းသည္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ တည္ရွိရာ သိဂၤုတၱရကုန္း
ေတာ္ႏွင့္ တစ္ဆက္တည္းျဖစ္ၿပီး ေရႊတိဂုံ ေစတီေတာ္ေျခရင္းမွ ဦးေထာင္ဗိုလ္လမ္း
ကို ေျမဖို႕လိုက္လွ်င္ ေတာင္ေၾကာတစ္ဆက္တည္းျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။
ေရႊတိဂံုဘုရား သမိုင္းမူကြဲ တစ္ခုတြင္ ေနာက္ဆံုးဌာပနာ ပိတ္မည့္ရက္၌
ရန္ကုန္ျမစ္ဒီေရ အျမင့္ဆုံး တက္ခ်ိန္ကိုေစာင့္ၿပီး ဌာပနာ တိုက္ပိတ္ေၾကာင္း
ဖတ္ရပါသည္။ ဒီေရအျမင့္ဆံုး တက္ေသာအခ်ိန္ကို ေစာင့္၍ အခ်က္ျပျခင္းမွာ အလံျဖင့္ ေဝွ႕ရမ္းအခ်က္ျပျခင္းျဖစ္သျဖင့္ အလံျပဘုရား Singnal Pagoda
ဟူေသာအမည္ႏွင့္ ကိုက္ညီေနသည္ဟု ေျပာႏိုင္ပါသည္။ ဤဇာတ္လမ္း
မည္မွ်မွန္ကန္ေၾကာင္း မေျပာႏုိင္ေသာ္လည္း ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ဌာပနာ
တိုက္ပိတ္ျခင္းႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသျဖင့္ မွန္ကန္လိမ့္မည္ဟူ ယူဆမိပါသည္။
ဘုရားဘြဲ႕ေတာ္ ခုနစ္ခုရွိသည့္အနက္ ပထမဆံုးဘြဲ႕ႏွင့္ ေနာက္ဆံုးဘြဲ႕ကို
ေပါင္း၍ 'ဆံေတာ္ႀကိဳ အလံျပဘုရား' ဟုေခၚတြင္ျခင္းမွာ အလြန္သင့္ျမတ္
ၿပီးသမိုင္းေနာက္ခံႏွင့္ တစ္သားတည္း ျဖစ္ေနပါသည္။
မည္သို႕ပင္ျဖစ္ေစကာမူ ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ႀကီးႏွင့္ အနီးဆံုး ကုန္းျမင့္ေပၚတြင္
တည္ထားသည့္ အလံျပ ဘုရားသည္ သမိုင္းေနာက္ခံအရ ေရႊတိဂံုေစတီ
ေတာ္ႀကီးႏွင့္ တူညီသကဲ့သို႕ သက္တမ္းအရလည္း ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ႀကီးႏွင့္ တူညီေနသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ တည္ထားကိုးကြယ္မႈ
သမိုင္းေၾကာင္းကို ေရးလွ်င္ အလံျပဘုရားသမိုင္း မပါ၍ မရပါ။ ေရႊတိဂံု
ေစတီေတာ္ဌာပနာ တုိက္အတြင္း ဆံေတာ္ႏွစ္ဆူတင္ထားသည့္ ေရႊေလွထည့္၍
ဒီေရအျမင့္ဆံုး တက္ခ်ိန္တြင္ ဌာပနာ တိုက္ပိတ္ေၾကာင္း မွတ္တမ္းေရးလွ်င္
အလံျပ ဘုရားတည္ရွိရာ ေတာင္ကုန္းေပၚမွ အလံျပ၍ အခ်က္ေပးသည္ကို
ခ်န္လွပ္ထား၍ မရပါ။ အဂၤလိပ္လို Signal Pagoda ဟူေသာ အမည္သည္
အလံျပ ဘုရားသမိုင္း ပံုရိပ္ကို ပီျပင္စြာ ေဖာ္ျပေနသည္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။
သာသနာသမိုင္းတြင္ အလြန္ ေရွးက်ေသာ၊ အလြန္အေရးပါေသာ၊
အလြန္ထင္ရွားေသာ အလံျပဘုရားကို ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား တစ္ခါတစ္ေခါက္
သြားေရာက္ဖူးေျမာ္ၾကရန္ တိုက္တြန္း ႏႈိးေဆာ္လိုက္ပါသည္။ အလံျပဘုရား
ရင္ျပင္တြင္ ရပ္၍ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ႀကီးကို လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္႐ႈ ကန္ေတာ့ရ
သည္မွာလည္း ေတာေတာင္ အထပ္ထပ္ကို ေက်ာ္ျဖတ္၍ ကန္ေတာ့ရသည္ႏွင့္
တူေနပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာ ဝင္အားလံုး သာသနာ့ သမိုင္းဝင္ ေနရာထူးကို
ေရာက္ဖူးသင့္သည္ဟု ထင္မိပါသည္။ (ေရးသူ-ဘသန္းတင္)--
Mayor mt 08:53, 23 ေအာက္တိုဘာ2009 (UTC)
ကိုးကား
Retrieved from "http://wikimyanmar.co.cc/ wiki/index.php?title=%E1%80% A1%E1%80%9C%E1%80%B6%E1%80%BB% E1%80%95%E1%80%B1%E1%80%85%E1% 80%90%E1%80%AE"
https://groups.google.com/forum/#!msg/tonado09/r5XWaDj8-Yo/Bev2-OOB0fEJ
No comments :
Post a Comment