.

AlinShin

Monday, November 18, 2013

သံဃာနဲ႔ မဟန၊ ဘိကၡဳနဲ႔ ရဟန္းကြဲျပားေစရန္




ဒီကေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဘာသာေရးနယ္ပယ္မွာပဲျဖစ္ျဖစ္ အျခားလူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြမွာ
ပဲျဖစ္ျဖစ္ ရံခါမွာ စကားအေျခအတင္ေတြေျပာေနရတက္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး ေဖဘြတ္
ေပၚမွာ ေဆာင္းပါးေလးပဲျဖစ္ျဖစ္ ေရးမိရင္ေတာင္ စကားအေျခအတင္ေျပာလာရတာ
ေတြႀကံဳပါတယ္။ အလင္းရွင္ကိုယ္တုိင္ ေဖ့ဘြတ္ေပၚမွာ မဟန မေကာင္းေကာငး္ေၾကာင္း
ကို မိစၦာအျဖစ္ေခါင္းစဥ္တပ္ၿပီး ကဗ်ာေရးခဲ့ရာ ထုိကဗ်ာရဲ႕ေအာက္မွာ သံဃာကိုေဆာ္ကား
သူအျဖစ္ ေစာဒနျပဳ စကားဆိုလာၾကပါတယ္။ ဒီလိုေတြ ဘာေၾကာင့္သူတို႔ ေစာဒကျပဳရတာ
လဲေမးရင္ စကားရဲ႕ အတၳေဗဒသရုပ္သကန္ကုိ  သူတို႔နားမလည္ၾကဘူး။ ေျပာမယ္ဆိုရင္
ခပ္ရိုငး္ရုိငး္ေျပာရရင္ စာမတတ္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ အဲ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်းေလးသံုးရင္ မိမိေျပာ
လိုေသာ နာမ္စားရဲ႕ definition ဖြင့္ဆုိခ်က္ကုိ အျပည့္အ၀ နားမလည္ၾကဘူးေပါ့။ 
သံဃာလို႔ ကုိယ္ကသံုးႏႈန္းလိုရင္ သံဃာရဲ႕ definition ေတြကို အ႒ကထာတို႔ ဋီကာတို႔
စတဲ့ က်မ္းႀကီးက်မ္းခုိင္မ်ားရဲ႕ အနက္ကို မယူမိရင္ေတာင္ အဘိဓာန္မွာ ဖြင့္ျပတဲ့ definition
ေတြကိုေတာ့ ထိထိမိမိသိပါမွ ေစာဒကျပဳလို႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ ေဆြးေႏြးလိုသည္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အစဥ္ေျပ
ၾကပါမွာပါ။ သံဃာ ဆိုတာ ရဟန္းအေပါင္း၊ပရိတ္သတ္အေပါင္းကုိဆိုလိုတာပါ။ သံဃာ
လို႔ေျပာတုိင္း ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕ တပည့္သားသက်ပုတၱမ်ားကိုမဆိုလိုပါ။ အဘိဓာန္က်မ္းတြင္
သံဃာကို အေပါင္းအစုဟု ဖြင့္ဆိုေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာသာသနာ့၀န္ထမ္းရဟန္းအ
ေပါင္းကို သံဃာေတာ္မ်ားဟူ၍ ေခၚဆိုၾကျခငး္ပါ။ သခ်ၤာအားျဖင့္ (တစ္ပါး)တည္းမွာ
သံုးပါးအထိကုိ ရဟန္းဟုပင္ သတ္မွတ္ထားၿပီး သံုးပါးအထက္ကိုသား သံဃာဟုတစ္
ဖန္ေခၚဆိုသတ္မွန္ျပန္သည္။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ ဗုဒၶသည္ မိမိ၏သာသနာ၀န္ထမ္းရွင္
ရဟန္းမ်ားကုိ ဘိကၡဳဟူ၍သာ ေခၚေ၀ၚပါသည္။ တစ္ဖန္ ဘိကၡဳပါဠိကို   definition   
ဖြင့္ေသာ္ ဘိကၡဳဟူသည္ ကိေလသာကုိ ပါးေအာင္က်င့္ၾကံသူကုိသာဆိုျပန္သည္။ 
ဘိကၡဳဟူ၍လည္း ဘုရားသားေတာ္ဟူ၍ မသမုတ္ႏိုင္ျပန္ေပ အၾကင္သူသည္ ၀ဋ္ကိုသိ
၏ ထို၀ဋ္ဆင္းရဲ႕ကိုလည္း သိ၏ ထိုသို႔သိျခင္းေၾကာင့္ အၾကင္သူသည္ တဏွာရာဂ
အာသ၀တို႔ကို ပယ္သတ္၏ ပယ္သတ္ေသာ မဂၢင္အက်င့္ကိုက်င့္၏ ထုိသူ၏ ေန႔ညဥ့္
တို႔တြင္ ခံစားအပ္ေသာအာရံုဟူ၍မရွိ ထိုသူကို ဘိကၡဳဟူ၍ သမုတ္အပ္၏လို႔ အလင္းရွင္
ေရးသားသည္မွာ အဘိ္ဓာန္ကိုကိုးကားျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းတိပိဋကပဠိ-ျမန္မာအဘိဓာန္
က်မး္တြင္ . . . .
ကိေလေသ ဘိႏၵတီတိ ဘိကၡဳ ။ ဆိႏၵဘိႏၷ ပဋဓေရာတိပ ဘိကၡဳ ၊ ဘိကၡသိေလာတိပိ ဘိကၡဳ။ 
သံသာေရ ဘယံ ဣကၡတိ ဣကၡနသိေလာတိ ၀ါ ဘိကၡဳ ။ နိီတိ၊ ဓာ။ ၃၆၉ အဘိ၊ ၀ိ။ ၂၅၄။
၀ိ၊႒၊ ၁။ ၂၀၄။ သံ၊ ႒၊ ၁။ ၂၄၄။ အဘိ၊႒၊ ၂၊ ၃၁၆ ။  ၀ိသုဒၶိ၊ ၁။ ၃။ ေပတ၊႒ ၊ ၄၈။ ေနတၳိ၊ ႒ ၊ ၄၂။
သံသသရာေဘးကုိ ရႈ႕ေလ့ရွိသူမွန္သမွ်ုကုိ ဘိကၡဳ ဟုေခၚသည္။ ေယာပန ဘိကၡဳ ဘိကၡဴနံ 
သိကၡာသာဇိ၀ သမာပေႏၷာ ။ ၀ိ၊ ၁ ၊ ၂၈ ။  
ထို႔ေၾကာင့္ အလင္းရွင္ေရးခဲ့ေသာ စကားမ်ားသည္ ပါဠိေတာ္ရွိ ဘိကၡဳပုဒ္တို႔ရဲ႕ definition   
ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္ ပါဠ္တစ္ခ်က္အနက္ဆယ္ေထြရယ္လို႔ ပညာရွိမ်ားေျပာစမွတ္
ထားခဲ့သည္။ဒါ့ေၾကာင့္ တစ္ခါက ပိဋကတ္မံုေသာက္တို႔ရဲ႕ ေအာင္ေျမနက္သန္ျဖစ္ေသာ 
ပခုကၠဴစာသင္တိုက္ႀကီးတို႔တြင္ အမ်ားသိေနၾကျဖစ္ေသာ  " န ေမာတႆ ဘဂ၀ေတာ " 
တစ္ပုဒ္ကိုပင္ျမန္မာအနက္ျပန္ဆိုရာ ဗလာစာအုပ္ တစ္အုပ္ကုန္တဲ့အထိ ထိုနေမာတႆ 
ဘဂ၀ေတာအရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ။ သည္ မဆံုးေသး။ ထိုေၾကာင့္ အတၳေဗဒ 
သဒၵါေဗဒတို႔သည္အလြန္ပင္ ထူးေထြမ်ားျပားလွ၏ ။ ယခုစာေရးသူအလငး္ရွင္သည္ပင္ 
မသိေသး။အဲဒါကိုမွ မသိဘဲ အမ်ားကမဟနတိုင္း ကုိယ္လည္း လုိက္ၿပီးမဟနေနရင္ေတာ့ 
မ်က္ကန္းပုဏၰားေျခာက္ေယာက္ ဆင္းကိုစမ္းသလို တစ္ေယာက္တစ္ေပါက္နဲ႔ေပါ့ဗ်ာ။  
ဘိကၡဳဟူသည္ ရဟန္း ရဟန္းဟူသည္ ရဟန္းအက်င့္အလုပ္ကုိမလုပ္က ဘိကၡဳဟုေခၚ
ေသာ ရဟန္းမျဖစ္ႏုိင္။ သံဃာဟူသည္ သံဃာဟူေသာ အက်င့္အလုပ္ကိုမလုပ္က သံဃာ
ဟုေခၚဆို၍မျဖစ္ႏုိင္ေပ။ 
သံဃကို အဘိဓာန္တြင္ . . .
သံဃ - သံဃီ (တိ) = အစုအစုျဖစ္သည္ေပါင္းအေဖၚရွိသည္။
သံဃ - သႏၷိပါတ (ပ) = သံဃာအစည္းအေ၀း။
သံဃ - သမုတိ (ဣ) = သံဃာတို႔၏ သမုတ္ျခင္း။
သံဃ - သမဂၢီ  (ဣ) = သံဃာတို႔၏ ညီညြတ္ျခင္း
သံဃ- သု႒ဳတာ (ဣ) = သံဃာတို႔၏ ေကာင္းသည္၏အျဖစ္ ဟူ၍ Definition ဆိုခ်က္မ်ား
ကိုေတြ႕ရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မဟနဆိုေသာ (၄၇)ေယာက္တို႔ျဖင့္ဖြဲ႕ထားေသာအဖြဲ႕သည္
ငါးသိန္းမကေသာ သံဃာထုရဲ႕ အလိုဆႏၵႏွင့္ဗုဒၶအလုိဆႏၵသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏အလုိဆႏၵ
ေတာ္နွင့္ ေလွ်ာ္၏မေလွ်ာ္၏  balance ခ်ိန္ႏိုင္ရန္ ၀ိနည္းေတာ္မ်ားကို ကိုးကားရပါသည္။
ထုိသို႔မဟုတ္ဘဲ သံဃာ၏အလုိ ၀ိနည္းေတာ္၏အလုိသို႔မဟုတ္ဘဲ အာဏာရူးမ်ားရဲ႕အလို
သို႔လုိက္ေနပါက ထိုမဟနသည္ အာဏာရူးမဟနသာျဖစ္မည္ဟု အလင္းရွင္သံုးသပ္ဆင္
ျခင္းမိပါသည္။
အလင္းရွင္


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Bird Gadget